Tuesday, November 24, 2015

Kuih Tradisional Negeri Kelantan

KUIH AKOK


Kuih akok merujuk kepada sejenis kuih tradisional yang popular di Kelantan.
Terdapat beberapa jenis kuih akok iaitu berbentuk bujur, mengikut acuan bahulu dan akok bunga yang akok Kemboja.
Akok rasanya manis bertelur. Cara adunan dan pembakaran merupakan faktor yang menjadikan sesuatu kuih akok itu sedap.





Kuih Tahi Itik


Kuih tahi itik merupakan sejenis kuih yang dibuat menggunakan telur dan disira panas dalam air gula.
Ia dibentuk seperti tahi itik. Kuih tahi itik disediakan dengan menggunakan putih telur yang telah diasingkan dari kuning telur. Biasanya kuih tahi itik tidak dibentuk dalam bentuk tertentu kerana ia pada kebiasaannya hanyalah kuih sampingan kepada penyediaan kuih lain.






KUIH JALA MAS


Kuih jala mas merupakan sejenis hidangan tradisional Kelantan yang lemak manis dihasilkn dengan menggunakan kuning telur yang dimasak dalam air gula, sama seperti kuih mas sejemput, tetapi mempunyai cara penyediaan dan rupa yang berbeza.






KUIH LOMPAT TIKAM


Makanan Kelantan banyak dipengaruhi dengan rasa yang manis seperti kuih lompat tikam ini,
Ia mempunyai dua lapisan iaitu lapisan tepung beras yang biasanya berwarna hijau di bahagian bawah dan lapisan santan yang berwarna putih di bahagian atas. Bahagian ini dibuat tawar kerana ia dimakan bersama air manisan atau gula kabung dan sesuai diminum bersama air putih.






KUIH BUNGA TANJUNG

Kuih bunga tanjung begitu sinonim dengan Negeri Kelantan iaitu sejenis kuih yang dibuat menggunakan telur bercampur tepung dan disira dalam air gula. Ia dibentuk dengan menggunakan acuan dan dibentuk seperti titisan air yang berwarna kuning, tetapi boleh juga dibentuk dengan pelbagai bentuk lain mengikut citarasa pembuatnya.







KUIH ASAM GUMPAL


Kuih asam gumpal merupakan sejenis hidangan kuih tradisional Melayu yang lemak manis dan dihasilkan dengan menggunakan sagu mata ikan atau sagu biji dengan inti dan dimasak dalam kuah santan.







PULUT BAKAR


Pulut bakar ini disediakan dengan beras pulut, santan pekat, gula pasir, bunga cengkih dan halba. Ia berbeza  dengan pulut panggang yang biasa dimakan di Pantai Barat.







KUIH BUTIR NANGKA


Sejenis kuih basah atau berkuah yang kelihatan sama dengan badak berendam namun ianya ada kelainan dari segi pembuatan dan tekstur buah nangkanya yang berwarna warni.








LEMPOK DURIAN

Sejenis makanan santai yang kelihatan seakan-akan dodol dan lempok yang paling popular ialah lempok durian.







CEK MEK MOLEK

Kuih yang berbentuk bujur seperti bola ragbi dan didalamnya berintikan gula cair yang memang best kalau dimakan waktu panas-panas.



No comments:

Post a Comment